reklama

Prečo milujem Fínsko?

Ak radi cestujete, spoznávate nové krajiny a nové kultúry (ako ja), tak Vám do pozornosti odporúčam krajinu na ďalekom severe. Fínsko. Od januára do konca mája 2007 som mal možnosť spoznávať túto krajinu úplne zblízka, tak sa chcem podeliť o niekoľko skúseností a zopár fotiek...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

Fínska zima
Hovorí sa o Fínoch, že veľa pijú a že žijú vo veľkých depresiách (podľa štatistík je najvyšší počet samovrážd práve vo Fínsku). Pravdou je, že je to chladná krajina (4. mája vonku takmer celý deň snežilo, teploty sa poslednú dobu pohybovali okolo 3-4 stupňov). Je to zároveň tmavá krajina. V deň môjho príchodu (8. januára 2007) vychádzalo slnko o 10.08 a zapadlo 14.50...

Obrázok blogu

 

Vstávať za tmy a chodiť domov z práce za tmy je dosť náročné (každý, kto to zažil/zažíva to asi môže potvrdiť). Pôsobilo to na mňa dosť depresívne - hlavne zo začiatku, ale časom som si na to celkom zvykol. Človek je veľmi prispôsobivý tvor - sa opäť potvrdilo. Každý deň sa "svetlo" predlžovalo zhruba o 10 minút (aspoň v januári a februári - podľa mojich výpočtov). Dnes slnko vychádzalo o 4.25 a zapadalo o 22.07 = teda v Oulu (na severe Fínska). Najchladnejšie bolo asi -36 stupňov a najteplejšie približne 15 stupňov (minulý týždeň). Cez zimu, keď sa oteplilo na -10 stupňov - ráno sa mi zdalo veľmi teplé, pričom obyčajne na Slovensku sa mi -10 stupňov zdalo celkom studené ráno...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Šport a zdravie
Čo sa mi na Fínsku neuveriteľne páči, sú ich bicyklové cesty. Bicykel bol mojím hlavným dopravným prostriedkom hneď od začiatku.

Obrázok blogu

Všade vedú cyklistické trasy. Keďže sú tu všade lesy, všetky trasy vedú cez les (nie popri ceste - čo je moc super). Keď napadol nový sneh (každý druhý deň) sa upravovali nielen cesty pre autá, ale zároveň aj všetky cyklistické trasy.

Obrázok blogu

 

Bez problémov sa dalo chodiť aj po snehu na bicykli. A prvýkrat v živote (pravdepodobne aj jediný) som sa bol bicyklovať na mori! Bolo to moc cool.

Obrázok blogu

 

Veľmi veľa ľudí športuje: samozrejme tu letí nordic walking. Okrem toho bežkovanie (špeciálne trasy cez mesto - teda lesy), bicyklovanie, behanie, korčuľovanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

 

Každá škola mala cez zimu upravovanú ľadovú plochu hneď vedľa školy - kam si mohol prísť zakorčuľovať kto chcel (alebo zahrať hokej alebo broomball - viď obrázok).

Obrázok blogu

 

A veľmi zdravo sa stravujú! V každej reštaurácii dostať zadarmo rôzne šaláty a iné prílohy k vybranému jedlu. Samozrejme, ceny sa nedajú porovnať s našimi na Slovensku...

Vappu - oslavy 1.mája
Tak toto bolo niečo úžasné. Kto bol vo Fínsku na prvého mája, ten vie o čom hovorím. Sú to veľké oslavy príchodu jari. Všade boli rôzne akcie, koncerty, spievanie, špeciálne študentské aktivity. Proste zažiť prvý máj vo Fínsku (a ako som počul aj vo Švédsku) sa naozaj oplatí. Väčšina aktivít bola pre študentov, ale samozrejme nielen pre nich. Niektorí študenti museli podstúpiť niečo ako "imatrikulácie" - museli sa podrobiť skúške odvahy: šmýkalou do ľadovej vody. Bola veľmi zima, okolo 3 stupňov, fúkal vietor...

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

 

Avšak odvaha je odvaha. A samozrejme sa museli ponoriť celý pod vodu - komu sa to nepodarilo - ten sa musel vrátiť do vody... Inak, na prvého mája mal takmer každý v meste na sebe svoje čiapky z ukončenia strednej školy.

Obrázok blogu

 

Takže, ak si vyberáte dátum príchodu do Fínska - určite zvážte možnosť 1.mája = neoľutujete!

Na záver
Asi by som doplnil už iba toľko, že sa mi táto krajina (spolu s ľuďmi) veľmi páči. vedel by som si predstaviť, že by som tu zostal aj dlhšiu dobu. Čistý vzduch, bicykel, šport, fínska sauna - samozrejme... A sneh!!! Ten milujem!

Obrázok blogu

 

 Všade vedia perfektne po anglicky - takže nie je problém sa dohovoriť aj keď neviete po fínsky... Pracoval som v Anglicku jeden celý rok, avšak to sa nedá porovnať s tým, čo som zažil vo Fínsku. Angličania sú omnoho viac uzavretí a ťažšie prijímajú ľudí medzi seba (aspoň ja som mal takúto skúsenosť). S Fínmi to bolo oveľa lepšie (samozrejme nie so všetkými - ale v priemere). Avšak ak máte klaustrofóbiu, tak sa časom môžete cítiť stiesnene, lebo ste takmer neustále v lese - žiadne voľné priestranstvo (okrem jazier teda).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

 

Žiadne polia, lúky, role - nič podobné (aspoň nie na severe Fínska).

Tak ako? Zapáčila sa aj Vám táto krajina aspoň tak ako mne? Dúfam, že áno!

Zoltán Gálik

Zoltán Gálik

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek, ktorý verí, že je na ceste za svojím osobným príbehom... Život je pre mňa veľká záhada, ktorú sa snažím rozlúštiť. Zoznam autorových rubrík:  InternetZ domovaZo svetaFínskoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu